Märkningen som sedan 2012 är obligatorisk på alla bildäck (utom dubbdäck) som säljs inom EU är utformad för att ge information om några av däckets viktigaste miljö och säkerhetsegenskaper.
Egenskaperna som testas och finns med på etiketten är däckets rullmotstånd, bromsning på våt asfalt, extern bullernivå, snögrepp & isgrepp.I samtliga tester gäller att A är det bästa resultatet. Märkningen är såklart ett steg i rätt riktning men tänk på att det även finns många andra egenskaper som kan vara av intresse. Du hittar oftast utförliga tester av både sommar och vinterdäck i motorpress och dagstidningar när däcksäsongerna närmar sig.
Däck tillverkade innan 1/5 -21 har en äldre etikett med märkningen men måste presenteras online med märkning enligt den nya etiketten. Däcken har alltså identiska egenskaper men datan på etiketten kan skilja beroende på att skalorna är något olika utformade.
Däckets rullmotstånd
Däckets rullmotstånd anges på den vänstra skalan, där A är bäst och E är sämst. Kortfattat och generellt kan man säga att däcken står för ca 20% av bilens bränsleförbrukning, lägre rullmotstånd ger lägre förbrukning och det skiljer i genomsnitt ca 1 liter i bränsleförbrukning per 100 mil mellan två klasser på skalan i märkningen.
Däckets bromsegenskaper
Däckets bromsegenskaper på våt asfalt anges på den högra delen av skalan. Här bromsas däcket från 80 km/h till helt stillastående och bromssträckan mäts. Ju kortare bromssträckan är desto bättre märkning. A är bäst och E är sämst. Tänk på att denna märkning endast avser bromsning på våt asfalt, den säger inget om övriga våtegenskaper som t.ex. vattenplaning.
Däckets externa bullernivå
Däckets externa bullernivå anges på den nedre skalan, dels som ett värde i decibel men även i klassning fån A-C där A innebär lägre ljudnivå. Decibel mäts med hjälp av en logaritmisk skala, vilket innebär att en ökning med endast några få decibel motsvarar en stor skillnad i bullernivån.
Tänk på att detta är en miljömärkning som avser den externa bullernivån, i tester som gjorts, t.ex. av Vi Bilägare 2020 så påvisas att den externa bullernivån sällan eller aldrig speglar ljudnivån inuti bilen.
Snögrepp
Däck som uppfyller minimikraven för väggrepp på snö skall förses med etikett innehållande symbolen för snögrepp och klassas då som däck för användning i svåra vinterförhållanden. (Gäller ej dubbdäck)
Isgrepp
Däck som uppfyller minimikraven för väggrepp på is skall förses med etikett innehållande symbolen för isgrepp. (Gäller ej dubbdäck)
Övrig info på den nya däcketiketten
Förutom uppgifter om tillverkare, däckmodell och övriga tekniska specifikationer innehåller den nya etiketten även en QR kod med länk till EPREL, den europeiska databasen för energimärkta produkter där mer information finns samlad.